Ny jernbane udenom Sejs-Svejbæk!

Udgivet:26. september 2022, 11.34

Læsetid:2 minutter

Af Thomas Jensen. MF og transportordfører (S) Silkeborg

LINJEFØRING Jeg har været med til at sikre, at vi om få år får anlagt en ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus, så vi i fremtiden kan komme med tog til og fra Aarhus på den halve tid. Det er en investering i fremtiden, så vi lokale borgere har et godt alternativ til at sidde og spilde tiden i bilen i Aarhus og omegn, når trængslen på vejene bliver forøget de kommende år.

Jeg har kæmpet for den nye jernbane i mange år og nu arbejder jeg for at sikre, at jernbanen bliver anlagt med respekt for lokale borgere, naturen og miljøet. Det betyder meget for mig, at den nye jernbane skal anlægges udenom Sejs-Svejbæk og Linå Vesterskov.

Jeg kender området med den righoldige natur og har i forbindelse med arbejdet med den nye jernbane genbesøgt naturen, og jeg vil ikke være med til at pløje den nye jernbane gennem hverken Linå Vesterskov eller Sejs-Svejbæk.

Læs også
Ny bane Silkeborg - Aarhus Ny bane Silkeborg - Aarhus
Læs også:
Ny bane Silkeborg - Aarhus

Jeg arbejder for, at den nye jernbane fra Silkeborg Station skal følge Nordskovvej ud til Silkeborgmotorvejen og følge motorvejen til Hårup, hvor der bør blive anlagt en ny station til gavn for borgerne i Sejs-Svejbæk og andre lokale borgere.

Jeg synes, det er oplagt, at vi arbejder på at sikre, at folk i den nordlige del af Silkeborg by får gode muligheder for at benytte en eventuel kommende station i Hårup. Det kræver gode parkeringsmuligheder for biler, cykler og måske tilslutning med shuttlebus fra den nordlige del af Silkeborg by. Det har jeg sikret, at Banedanmark i tæt dialog med Silkeborg undersøger muligheden for.

Bliver disse visioner gennemført, så vil det betyde, at når der i fremtiden bliver en tidskrævende trængsel på vejene ind til og i Aarhus, så vil pendlere fra Silkeborgområdet med fordel tage shuttlebussen eller stille deres cykel eller bil ved stationen i Hårup og hoppe på en afstressende togtur på et par og tyve minutter ind til Aarhus. Det vil være en investering i bedre transport og livskvalitet for vores lokale borgere og en investering i natur, miljø og klima.

Jeg kender området med den righoldige natur og har i forbindelse med arbejdet med den nye jernbane genbesøgt naturen, og jeg vil ikke være med til at pløje den nye jernbane gennem hverken Linå Vesterskov eller Sejs-Svejbæk

Der er sikkert nogle lokale borgere, der er afhængige af jernbanen over Svejbæk, Laven, Ry, Alken og til Skanderborg, som er bange for at den nuværende jernbane bliver nedlagt.

Men med aftalen fra 2021 fik jeg sikret, at anlæggelsen af en direkte jernbane til Aarhus vil betyde en fortsat betjening af stationerne på den eksisterende jernbane.

I den kommende valgperiode skal vi tage stilling til linieføringen af den nye jernbane. Min holdning som lokalt folketingsmedlem er klar: Den nye jernbane skal anlægges udenom Sejs-Svejbæk og Linå Vesterskov og med en ny station i Hårup.

Læs også
Nye linjeføringer af jernbane kommer i spil Nye linjeføringer af jernbane kommer i spil
Læs også:
Nye linjeføringer af jernbane kommer i spil

Indlæser debat