Venstre presser på for rute 26

6. april 2021, 12.44

MOTORTRAFIKVEJ Forhandlingerne i Folketinget om en ny infrastrukturplan begynder snart. Venstre ønsker, at rute 26 prioriteres i forhandlingerne som 4-sporet motortrafikvej. Forslaget er ikke nyt, for formanden for Teknik- og Miljøudvalget og spidskandidat til regionsrådet, Anders G. Christensen (V), fremsatte det faktisk allerede i 2019. Løsningen for den trafik- og støjbelastede strækning lå da også lige for, da den blå regering forud for folketingsvalget i 2019 afsatte en lille milliard kroner til projektet. Men som bekendt hældte S-regeringen den blå infrastrukturplan og dermed pengene til rute 26 ned ad brættet efter regeringsskiftet. Vi måtte derfor starte forfra, også med dette projekt.

I Venstre gør vi vores til, at rute 26 endelig - efter mere end 10 års kamp - bliver udvidet. Vi skal sikre ordentlig infrastruktur til Hammel med vækst og udvikling i området for øje

Birgit Liin

Det er vigtigt, at de østjyske kommuner står sammen om prioriteringerne. Hvis hver kommune kæmper alene for sig selv, er sandsynligheden for at få gennemslagskraft i forhandlingerne mindre. Det er derfor bekymrende, at S-borgmesteren i Aarhus Kommune, Jacob Bunds- gaard, har sendt syv infrastrukturønsker ind til forhandlingsbordet, og at udvidelsen af rute 26 ikke er iblandt disse ønsker. Man skulle ellers tro, at de østjyske S-borgmestre kunne finde ud af at koordinere internt og blive enige, men ligesom med letbanen ser det ikke ud til at være tilfældet. Heldigvis står V-borgmestrene i Silkeborg og Viborg bag ønsket om en opgradering af rute 26 til motortrafikvej, og det er jeg glad for.

I Venstre gør vi vores til, at rute 26 endelig - efter mere end 10 års kamp - bliver udvidet. Vi skal sikre ordentlig infrastruktur til Hammel med vækst og udvikling i området for øje. Det vil gavne hele Favrskov.