Familiespil er social højstatus

Maki oplever stor stigning i salget af brætspil. Det er især i november og december at branchen oplever årets kæmpestore boom i spilsalg

28. oktober 2018, 21.00

Direktør Michael Jensen fra Maki i Hårup er klar til de to kommende helt store salgsmåneder for både spil og alt andet legetøj. Foto: Flemming Hansen

HÅRUP Familiespil er sagen.

Det mærker man tydeligt hos Silkeborg-virksomheden Maki i Hårup, der er distributør af legetøj i Danmark, Sverige, Norge og Finland og herunder ikke mindst distributør af en masse spil, som man også står for den generelle markedsføring af.

- Spil og brætspil er voldsomt populære i alle aldersgrupper. Det gælder både de deciderede børnespil og de deciderede voksenspil, men altså også familiespillene er der stigende interesse for. Helt overordnet er det, som om mange vælger at investere i familiespil som modvægt til hele den digitale verden, som børnene ellers færdes i, siger direktør Michael Jensen fra Maki.

Det er en bred palet af spil, som familierne spiller sammen. Fortsat er gamle klassikere som for eksempel Matador populære, men derudover er der en række nyere spil, hvor der ofte er mere fællesskab som en del af spillet, end det er tilfældet med de ældre, klassiske spil.

- For at være et godt familiespil skal det kunne spilles på lige vilkår af både børn og voksne. Det er absolut de familiespil, der fungerer bedst, hvor den voksne ikke skal tage hensyn til børnene i spillet, men hvor alle kan være lige gode uanset alder, siger Michael Jensen.

Det betyder ikke, at det er spil, hvor det alene er held eller tilfældigheder, der bestemmer udfaldet. Men mere at deltagerne skal præstere noget, regne den ud eller skabe noget.

Familien griner sammen...