Et år med store beslutninger og søvnløse nætter

2019 blev året hvor Jesper Elstrøm, indehaver af Poul Munk A/S, overtog den lokale forhandling af Opel og satte gang i et 1600 kvadratmeter stort nybyggeri ved bilhuset på Nørrevænget

3. december 2019, 08.00

- Der kommer løbende nye udfordringer. Vi har eksempelvis lige investeret omkring 300.000 kroner i nye ladestationer, så vi kan servicere de mange nye kunder med el-biler, der kommer fremover. 2020 bliver et meget stort år, når vi taler el- og hybrid. Vi kommer til at præsentere 12 nye el- og hybridbiler her hos Poul Munk, siger Jesper Elstrøm. Investeringen i ladestationerne udgør dog blot en meget lille del af årets investering, hvor bilhusets knopskydning med 1600 kvadratmeter udgør den helt store del.

- Der kommer jo nye udfordringer hele tiden. Men det er jo med til at gøre bilbranchen spændende, siger Jesper Elstrøm, 60-årig bilmand og indehaver af Poul Munk A/S, der har den lokale forhandling af Peugeot, Citroen, Honda og senest Opel, som bilhuset overtog forhandlingen af i foråret.

For med fire nyvognsmærker under tag, sker der hele tiden noget.

- Men det er ikke gratis. Man får ikke noget foræret. Tingene sker ikke af sig selv. Det er ikke blevet lettere at tjene penge, og det er rigtigt, at det koster penge at tjene penge, siger Jesper Elstrøm, der ved udgangen af 2019 ser tilbage på et år, præget af investeringer.

Det samme bliver til dels tilfældet for 2020, hvor det 1600 kvadratmeter store nybyggeri i to etager, der i øjeblikket opføres i tilknytning til det eksisterende bilhus, bliver færdiggjort. Her skal der etableres karrosseriværksted, nyt og større klargøringscenter samt udstillingslokale.

Nye krav til værksted

- Ideen er, at der hvor vi i dag har karrosseriværksted, vil vi i stedet etablere et særligt værksted for el- og hybridbiler. For at kunne servicere elbiler, skal man opfylde forskellige krav. Der skal eksempelvis skabes sikkerhedszoner rundt om bilen. For os er det en ny ekstra investering, men det er en god og fornuftig investering. Ved at samle service og reparationer af el- og hybridbiler et sted, bliver det nemlig meget nemmere at opfylde kravene, end hvis vi skal håndtere dem i vores eksisterende værksted for benzin- og dieselbiler, siger Jesper Elstrøm.

Investeringen i nyt værksted og ikke mindst nybygningen på 2400 kvadratmeter blev aktuel, da Jesper Elstrøm og Poul Munk A/S overtog den lokale forhandling af Opel, der frem til 1. februar lå hos den nordjyske bilmand Steen Uggerhøj.

- Det er en aftale, vi har kæmpet for, og jeg er glad for, at vi fik handlet, siger Jesper Elstrøm.

Mange søvnløse nætter

Bag handlen ligger dog et længerevarende forløb, der begyndte, da Interdan, som står for importen af såvel Citroen, Peugeot og Opel, valgte at opsige alle sine kontrakter i Europa. Inklusiv aftalen med Uggerhøj.

Herefter kunne nye forhandlere byde ind, og her faldt valget lokalt på Poul Munk A/S.

Den lange vej frem mod overtagelse af forhandlingen, havde dog mange sving, bump og stigninger. Et er at have papir på, at man er valgt som forhandler af Opel. Noget andet at få en aftale landet med den hidtidige forhandler.

- Der har været rigtig mange ting, der skulle på plads. Jeg har gjort mig rigtig mange tanker, og har haft rigtig mange søvnløse nætter, siger Jesper Elstrøm.

Et lykkeligt bryllup

Allerede inden aftalen med Steen Uggerhøj blev landet, begyndte de lange overvejelser.

Alene tankerne om, hvordan han eksempelvis skulle gribe det hele an og sikre en god dialog, gav mange overvejelser.

- Og så går man jo rundt med et eller andet beløb oppe i sit hoved, som man mener, er det rigtige. Men sjovt nok, så er det sjældent, at personen på den anden side af skrivebordet, tænker på det samme beløb, siger Jesper Elstrøm og smiler.

Processen omfattede også overtagelse af medarbejdere, lager og kundekartotek samt kontrakter og aftaler. Med Jesper Elstrøms egne ord, så endte der som »et lykkeligt bryllup«, hvor ikke mindst medarbejderne fra de to bilhuse er blevet godt integreret.

Farligt at læne sig tilbage

Han lægger dog ikke skjul på, at 2019 har været et udfordrende år.

Omvendt så har han forud for processen med at lande aftaler med såvel Interdan som Steen Uggerhøj, ikke stået helt på bar bund. I 2017 var han således gennem en lignende proces, da Poul Munk A/S overtog den lokale forhandling af Peugeot, der indtil daværende tidspunkt lå hos C.A. Larsen i Virklund.

- Dengang lovede jeg min kone, at det skulle jeg aldrig prøve at gøre igen ... Og det har jeg lovet hende igen ..., smiler han og tilføjer.

- Men, man skal aldrig sige aldrig. Det er jo det, der gør det spændende. Det er det, der er med til at drive mig som erhvervsmand. At der hele tiden er en udvikling. Det betyder også meget, at begge mine børn nu er en del af firmaet. Det handler om at fremtidssikre. Der var engang en, der sagde, at man skulle gå over på den anden side af vejen, kigge på sin forretning og spørge sig selv, om man ville have lyst til at købe den. Man skal hele tiden sikre, at ens butik er interessant. Det er farligt at læne sig tilbage i for lang tid. Hvis man gør det, kommer der hurtigt nogen og overhaler dig, siger Jesper Elstrøm.

Jesper Elstrøm overtog i 2019 den lokale forhandling af Opel, der hidtil havde ligget hos Steen Uggerhøj. - Sammen med Steen Uggerhøj informerede vi medarbejderne om vores aftale og salget. De vidste ingenting. De fleste havde lyst til at blive, og så har opgaven været at få dem ind i helheden. Det er lykkes. De medarbejdere, der havde lyst til at blive, er faldet godt ind. Og hele den her proces ville jo slet ikke være lykkedes, hvis ikke det havde været for medarbejderne, siger Jesper Elstrøm.
- 2019 har budt på mange store beslutninger. Ikke mindst økonomiske. Jeg har gjort mig rigtig mange tanker i årets løb og har haft mange søvnløse nætter. Nogen gange kunne det være rart, hvis man lige havde en knap, man kunne trykke på, så man fik tømt sit hoved, siger Jesper Elstrøm. Foto: Martin Ballund