Jeanett har designet mange lokale restauranter

Jeanett Risom har designet flere af de kendte spisesteder i Silkeborg. Design af restauranter er en kompleks opgave, mener hun. Det handler ikke bare om, at tingene skal se flotte ud - det handler om at skabe et helstøbt brand og den rigtige stemning

Udgivet:19. september 2023, 08.56

Læsetid:6 minutter

Når Jeanett Risom går til en opgave, starter hun med et grundigt møde, hvor hun sætter sig helt ind i restaurantens identitet. Det er ekstremt vigtigt hos særligt restauranter at skabe et helstøbt koncept, fordi konkurrencen om kunderne er så hård.

Simon Kjær Jensen
Journalist
Jakob Stigsen Andersen
Fotograf

Jeanett Risom har med en vis sandsynlighed sat sit præg på din oplevelse, hvis du har været ude at spise i Silkeborg.

Ikke på maden, men på den stemning, du har oplevet. Designeren, der står bag Risom Design, er nemlig ekspert i at indrette og skabe koncepter hos restauranter. Noget, hun har gjort hos flere af dem, vi kender fra lokalområdet.

Det handler om stemning. Om oplevelser. Om at skabe det rum, kunden forventer, når han eller hun træder ind for at få sig en bid brød.

- Der er så mange restauranter at vælge imellem, og i dag er vi så følsomme i den måde, vi vælger restaurant på. Tidligere skulle vi ud og have noget mad. I dag er det mere en social sammenhæng, som restauranten skal kunne omfavne. At stemningen er skabt, og at scenen er sat, er megavigtigt, siger Jeanett Risom

Snart har hun ti års jubilæum med firmaet, hvori hun blandt andet har designet det lokale Evald Brasseri & Café, Babba og Drewsens Spisehus. Sidstnævnte vandt hun desuden en britisk design-award for.

Egentligt lå det ikke i kortene, at hun skulle sætte præg på restauranter. Men en lang historie, der har været forbi alt fra fyrretræsmøbler i Tyskland til fladskærms-tv i England, har bragt hende i en situation, hvor hendes erfaring også kan bruges i restaurationsbranchen. En branche, der ikke er så lige til, hvad angår design.

- Jeg havde egentligt bare ambitionen om at få et godt job, jeg var glad for, siger Jeanett Risom om beslutningen om i 2014 at stifte sit eget firma, Risom Design. Siden har hun designet blandt andet Evald Brasseri & Café, Babba Food, Win & Cocktails, Restaurant Hjejlen, Drewsens Restaurant og en lang række andre spisesteder både lokalt og i resten af landet.

International erfaring

Hun var blot i midten af 20’erne, da hun fik sit første job. Det var i Tyskland, hvor hun boede og kørte rundt i hele landet for at lave butikker, som solgte fyrretræsmøbler. Det var i slutningen af 1990’erne.

Det var meget selvstændigt arbejde, og hun var derfor involveret i alle processerne fra indretning til planlægning, indkøb af materialer og projektering af de tyske håndværkere og den afsluttende dekoration.

- Når jeg ser tilbage nu, kan jeg godt se, at det var en mega spændende tid og egentligt også lidt sejt. Det var en enormt lærerig proces, siger Jeanett Risom.

Senere kom hun til at arbejde som indretningsarkitekt for A M Systems i Them, hvorfra hun blev udstationeret til Belgien på deltid i tre år. Et job, hvor hun indrettede alverdens former for butikker. Ved siden af drev hun selvstændig forretning, hvor hun indrettede private hjem for især mange af de EU- og Nato-folk, der kom i Bruxelles.

Senere blev hun koblet på A M Systems afdeling i England, hvor hun boede i tre år. Her lavede hun også alverdens former for butikker - blandt andet en del Sony-centre i Ungarn, Tjekkiet og lignende.

Selvstændighed i blodet

Efter de tre år i England vendte hun hjem, bosatte sig i Silkeborg og tog arbejde hos et firma i Herning. Da det begyndte at skrante omkring 2013/2014 tog hun dog den endelig beslutning, som hun længe havde haft lyst til. Hun stiftede Risom Design og blev selvstændig.

- Det havde jeg egentligt drømt om, siden jeg havde prøvet det i Belgien. Jeg kommer også ud af en selvstændig familie - min far havde sin egen bilforretning i mange år. Så jeg har været vant til det selvstændige, siger Jeanett Risom, som i sit eget firma for første gang begyndte at stifte bekendtskab med design for restaurationsbranchen.

- Det er mega fedt. Også fordi jeg er lidt en »interiør-pige«. Jeg kan godt lide at bruge en hel del lækre tekstiler og andre former for materialeoverflader, og det er som om, at man kan få et større spillerum indenfor restaurationsbranchen. Det befinder jeg mig rigtig godt i, siger designeren, der i dag vurderer, at omkring 70 procent af hendes design-opgaver er for restauranter.

Jeanett Risom har designet Evald Brasseri & Café af flere omgange. I det nuværende design har hun brugt alverdens former for greb for at ramme »fransk bistro-stemning«. Blandt andet er der fokus på forskelligartet struktur i overfladerne - både matte og blanke. Det gør hun ved at bruge alt fra polstrede tekstiler til glas, malet træ, polerede fliser, smukt dekorationslys, varmt træ og lidt messing i lamperne.

En kompleks opgave

Ifølge den garvede designer, der i mange år lavede primært butikslokaler, er restauranter en meget kompleks størrelse, når det kommer til design.

De fleste er enige om, hvad der skal ske, når de går ind i en fjernsynsforretning eller en møbelbutik. Men sådan er det ikke i restauranter.

- Det handler om at forstå, at kunder kommer ind med forskellige behov. Der er nogen, der måske kommer ind til en romantisk middag. Det kan også være venner, der mødes, eller en forretningsrelation til »businesslunch«. Restauranterne er meget komplekse, fordi de skal kunne imødekomme mange forskellige mennesker i mange forskellige situationer, forklarer Jeanett Risom.

Hun forklarer, hvordan hun eksempelvis bruger lys og musik som virkemidler til at kunne skabe de rette stemninger på det rette tidspunkter og i de rette situationer. Et eksempel er på Silkeborg-restauranten Babba. Lyssætningen skifter om aftenen til et mere orange lys, mens musikken hæves en lille smule. Og til sidst går det over og bliver mere blålilla i nogle områder af lokalet for at skabe den helt rigtige »cocktail-stemning«.

- Rent psykologisk går jeg ind og arbejder med de her stemningsgivere, forklarer designeren.

Et helstøbt koncept

Udover arbejdet med at kunne rumme de mange situationer, restaurantgæsterne kan være i på deres besøg, handler designet også om at kunne omfavne og deltage i en bestemt branding.

Det første, hun gør, når hun får en designopgave hos en restaurant, er at sætte sig ned med indehaveren og spørge løs.

- Jeg dykker ned i det og prøver at forstå det, så det hele hænger sammen, siger hun.

Sommetider er der måske i forvejen et logo eller en bestemt type mad, restauranten serverer. Andre gange starter hun helt fra nul og bygger hele konceptet. Ifølge hende er det for, at restauratørernes muligheder og retning i det konkurrenceprægede marked er klar. At den visuelle identitet er helstøbt.

- Kunden må ikke være i tvivl om, hvilken type restaurant, man er i. Man ikke er i tvivl om, hvor man er på vej hen, siger hun.

- En ting er at lave selve indretningen, som rigtig mange kan lave. Men der, hvor jeg synes, man får meget værdi hos mig, er det med at gå ind og få snakket om hele konceptet. Hvilken type mad er det? Hvordan ser medarbejderne ud? Hvordan er hele farveholdningen? Logoet? Hvordan er servicen? Og hvad er det for en lyssætning og stemning? Det er enormt vigtigt, at det bliver et gennemsyret koncept.

Indlæser debat