Silkeborg bilernes by?

25. september 2020, 13.07

Foto: Jakob Stigsen Andersen

TRAFIKPROBLEMER Byen for bilhandlere og køer i trafikken … Man kunne fristes til at sige: »Vi vil så gerne have, I bliver 5 minutter længere …« Sådan virker det, når man skal igennem Silkeborg.

I øjeblikket er aviserne fulde af artikler om lokale områder, der er bekymrede for trafikudviklingen i Silkeborg.

Der er et klart billede af en by, hvor udviklingen har overhalet fornuften, og hvor overblikket på et eller andet tidspunkt er smuttet.

Rigtig mange mennesker er præget af, at der ikke tages langsigtede beslutninger, som tager højde for både eksisterende borgere og de, som flytter hertil.

Der er simpelthen ikke taget højde for infrastrukturen når man byudvikler i Silkeborg.

Etableringen af Eriksborg er endnu et godt eksempel på dette.

Vi sælger outdoor som noget man køber i Eriksborg, mens området mellem Eriksborg, højhusene og søerne er en vej i et hav af biler, hvor det smukke er glemt

Tonny Lerche Stenberg

Outdoor hovedstad - en overskrift der fjerner fokus - bliver brugt som et salgskatalog, mere end det er et udtryk for vores egentlige smukke natur. Den fjerner også fokus fra de reelle udfordringer, vi har i Silkeborg …

Vi sælger outdoor som noget man køber i Eriksborg, mens området mellem Eriksborg, højhusene og søerne er en vej i et hav af biler, hvor det smukke er glemt. Denne udfordring bliver væk i de flotte overskrifter.

Det er interessant, at man, når man kommer til Silkeborg ad en af de ældste indfaldsveje, skal mødes af til salg-skilte, udslidte boliger og barrikaderede haver.

Nørreskov Bakke kunne faktisk blive en flot vej. Hvis man politisk gav vejen lidt opmærksomhed og lidt vilje, ville man se, at denne del af byen også fra naturens side har rigtig meget at byde på. Hvad er forskellen på Nørreskov Bakke og Ansvej? Hvorfor må vi ikke være en del af det fine selskab?

Vi ser frem til også at få chikaner med klippet bøg og søjletræer, de kan i øvrigt med fordel plantes nu om efteråret.

Vi vil også gerne præsentere Silkeborg bedst muligt, sælge Eriksborg og forbinde bydelene sammen på en smuk måde.

I bilernes by holder bilerne i kø, og ingen kan hverken komme frem eller tilbage, et stort showroom.