Elbiler: Gør det billigt og bekvemt at køre grønt

11. oktober 2019, 12.57

ELBILER Danmark står foran en kæmpe klimaopgave. Regeringen har rakt ud efter stjernerne og sat et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 - i forhold til 1990.

Nu er det tid til at levere - især på transporten, som er den største kilde til udledning af drivhusgasser i Danmark. Heldigvis kan vi med enkle tiltag i den kommende finanslov foretage de første CO2-reduktioner.

Det kræver, at der kommer penge og politik på bordet, som guider danskerne i en grøn retning, når de køber bil.

Ved udgangen af 2020 går elbiler ikke længere fri af registreringsafgiften med det resultat, at prisen på en mellemklasse elbil på 350.000 kr. stiger med hele 55.000 kr. Elbilerne bliver for de få. Ikke for de mange, som klimaet ellers kræver.

Vi kan ikke vente med at handle til 2020. For virkeligheden er, at bilimportører- og forhandlere allerede i begyndelsen af næste år bestiller de elbiler, de forventer at kunne sælge året efter. Så gør politikerne ingenting i de kommende forhandlinger om finansloven, kører elbilerne udenom Danmark.

Min appel er derfor: Brug forhandlingerne om finansloven til at skabe ro om afgifterne på elbiler i de kommende år, og fastfrys de nuværende rammevilkår gerne frem til 2025.

Finansloven skal levere CO2-reduktioner her og nu ved at hjælpe forbrugerne med at blive grønne. Det skal være dyrt og besværligt at forurene - og billigt og bekvemt at vælge de klimavenlige alternativer, så alle kommer med i den grønne omstilling.