Undgå trafikkaos - tag cyklen

3. april 2021, 08.00

CYKLISME Midtjyllands Avis har de seneste dage skrevet om det trafikkaos, som vi må forvente i nogle måneder i forbindelse med vejarbejde ved jernbanekrydset og Frederiksberggade. Avisen opfordrer på lederplads til, at man finder cyklen frem.

Tak for det. Trafikkaos eller ej, så er der sindssygt mange grunde til at tage cyklen fremfor bilen. 26% af alle bilture er under 2 km og 47% under 5 km. Mange af disse ture ville kunne erstattes af cyklen. Det kræver bare en vaneændring hos den enkelte.

Der er således meget at hente for arbejdspladserne, hvis man kunne motivere flere af sine medarbejdere til at cykle. Man får ganske enkelt gladere og sundere medarbejdere

Bjarne Petersen

Gevinsterne ved mere cykling er store. Ved at tage cyklen bliver man ganske enkelt et lykkeligere menneske. Ifølge Bente Klarlund aktiverer man ved cykling en række hormoner i hjernen, som har betydning for ens glædesfølelse, og man får en følelse af belønning og tilfredshed. Mon ikke vi alle kan genkende, at der sker noget med kroppen, når man er fysisk aktiv, og hvem vil ikke gerne møde frem på arbejde eller uddannelse i godt humør.

Ud over at blive mere lykkelig, bliver man også et sundere menneske. Antallet af overvægtige er tredoblet på 20 år, og i dag er det mere normalt at være overvægtig end normalvægtig. Overvægtighed går ud over helbredet, og man må oftere blive i sengen og melde sig syg. Ifølge Dansk Industri ville en forøgelse af cykling på 10% medføre 267.000 færre sygedage årligt og en samfundsøkonomisk gevinst på over 1,1 mia. kr.

Der er således meget at hente for arbejdspladserne, hvis man kunne motivere flere af sine medarbejdere til at cykle. Man får ganske enkelt gladere og sundere medarbejdere. I den sammenhæng en opfordring til virksomhederne at tilmelde sig Cyklistforbundets kampagne, Vi Cykler Til Arbejde, i maj måned.

Flere cyklister vil også medføre bedre klima, vor tids nok vigtigste udfordring. Det er stort set CO2 frit at cykle, ja, faktisk vil en tredobling af cyklismen kunne skaffe samme CO2-reduktioner, som Klimarådets anbefaling på en million elbiler vil levere.

Silkeborg kommune har en formuleret målsætning i såvel sundhedspolitikken som klimastrategien om, at der er flere, der skal cykle i Silkeborg. Men flere biler giver færre cyklister, så man må sætte spørgsmålstegn ved de faktisk trafikpolitiske prioriteringer, som jo helt klart favoriserer bilismen, og derfor indirekte opfordrer byens borgere til at tage bilen fremfor cyklen fremfor det modsatte ...

Indlæser debat...