Debat: Hvorfor Bjedstrup Skole og Børnehus - du bor jo i Ry?

22. august 2020, 09.02

SKOLELUKNING De seneste dage har været hektiske siden undervisnings- og børneudvalgets udmelding om en forestående lukning af Bjedstrup Skole.

Jeg er barnefødt i Ry, og Bjedstrup Skole og Børnehus har altid været en del af fællesskabet, en del af Ry og et sted, der er kendt for at sende børn ud i verdenen med styrket selvværd, forståelse for forpligtende fællesskaber og faglig robusthed.

Derfor deltog jeg i stormødet 18/8 på Bjedstrup Skole sammen med en række kommunalpolitikere, borgmesteren og en flok fantastisk engagerede forældre og borgere fra Bjedstrup og opland.

Jeg bor i Ry, og mit barn har sin dagligdag i Bjedstrup Børnehus. Han er selvfølgelig også skrevet op til at skulle på Bjedstrup Skole. Hvorfor, ville nogen nok spørge? Jeg har truffet et bevidst valg om, at mit barn skal træde sine barnesko i Bjedstrup. De små 7 kilometer, der er fra Ry til Bjedstrup, tager 7 minutter i bil, hvor verdenssituationen lige kan nå at blive vendt om morgenen.

Motorvejen er tæt på, og derfra kan jeg hurtigt komme på arbejde i Aarhus.

Til borgermødet blev det nævnt, at man ville bygge en ny skole i Ry for 0.-6. klasse - nøjagtigt samme skoletilbud, som allerede eksisterer i Bjedstrup! Et eksisterende skoletilbud, der endda er meget velfungerende med plads til diversitet, differentieret undervisning, nærvær, fællesskab og engagerede lærere og pædagoger.

Politikerne udtrykte på mødet, at beboerne i Ry ikke ville vælge Bjedstrup bl.a. på grund af afstanden, men en af politikerne mente omvendt, at det ville være en smal sag for beboerne i Alken at tage toget til Ry.

Jeg sad mildest talt målløs tilbage. Jeg kører hver dag fra Ry til Bjedstrup og ser det bestemt ikke som en udfordring - slet ikke når jeg ved, hvad mit barn får til gengæld - nemlig en velfungerende skole, opmærksomhed omkring og mulighed for undervisning på måder, der tænker ud af boksen - udeskole, sangglad, ugeskemarevolutionen for bare at nævne nogle få.

Selve skolens og børnehavens placering i de smukke naturlige omgivelser er også en af de grunde til, at jeg har valgt Bjedstrup som det rigtige sted for mit barns børnehaveliv og forhåbentligt kommende skoleliv. Her er der rig mulighed for udfoldelse i naturen. Børnene kan klatre i træer, bygge huler i skoven, mødes ved den lille bæk, tænde bål og bruge naturen som en aktiv del af børnelivet.

Jeg arbejder som socialrådgiver med udsatte børn og familier. Under covid-19 har jeg haft mange samtaler med børn, forældre, skoler og børnehaver, der alle fortæller, at det bedste, der er kommet ud af corona-nedlukningen er undervisning i mindre grupper. Jeg har talt med mødre, der har set deres børn komme i bedre trivsel og faglig udvikling alene pga. muligheden for undervisning i mindre grupper, tid til det enkelte barn og tid til en mere alsidig undervisning.

Hvorfor nævner jeg dette - jo det gør jeg, fordi det netop er alt det, som vores børn får på Bjedstrup Skole og Børnehus - både før, under og efter covid-19, for det er simpelthen en del af skolens og børnehavens DNA.