Midtjyske Meninger: Oplevelser, oplevelser, oplevelser

20. november 2019, 12.36

Der er igen fokus på detailhandlen, fordi Käthe Bundgaard fra »Bundgaards« valgte at gå i en række medier med budskabet om, at handelsgaderne i Silkeborg ligger øde hen pga. nethandlen og manglen på gratis parkering. Der er ingen tvivl om, at den traditionelle detailhandel er under pres, men virkeligheden er mere nuanceret.

Det er for nemt at sidde på hænderne, mens man klynker over nethandlen. Den finder om nogle år sit leje, og derfor kan den fysiske butik godt overleve ved at tilbyde det, som nethandlen ikke kan. Det skal være en oplevelse at besøge en fysisk butik. Man overlever ikke kun på god service og rådgivning - for det er en selvfølge - også på nettet!

Selv køber jeg sjældent tøj på nettet, da længde x bredde x højde hos mig gør, at fx benlængden på bukser ikke er standard. Og nye generationer vil også bruge den fysiske butik - men kun hvis den udvikler sig, giver oplevelser og forstår værdien af omni channel.

Jeg har arbejdet professionelt med markedsføring af detailhandel i mere end 30 år, og det er få, jeg har mødt, der har set andet end prisen som det vigtigste salgsparameter. Og det er den sikre vej til at lukke. For selvom det langt fra er gratis at drive nethandel, er det dog ofte billigere.

Det er nemt altid at fremhæve Yerst Glas, fordi et arbejdende værksted i sig selv tiltrækker kunder. Men det er dog stadig en butik med mange events, og som flere gange årligt også gennemgår en hel transformation af kreativ udsmykning, så et besøg altid er en oplevelse.

»Bundgaards« har modeshows. Fint nok, men vel ikke banebrydende nytænkning. Jeg kender ikke butikken, men i den branche er nye brands og eneforhandling et must. Men måske også at man kan få lagt make up hver lørdag, at deklarere tøjets bæredygtighed, opspare bonus til wellness eller have second hand tøj i en byttebørs. Aktivitet og oplevelser giver kundestrøm. Og så skal den fysiske butik naturligvis også have en netbutik.

Silkeborgs handlende må dog starte med at forene sig i handelSilkeborg. Enten det eller opløse foreningen. Lige nu er det at gøre grin med forbrugerne, at der fx er alle mulige skæve åbningstider, som ingen kan finde ud af - og som ikke engang bliver fulgt af alle. Og events med en falleret kunstner på en ladvogn, der ugen før stod i nabobyen, er ikke længere nok.

Men vi har fx jazz og opera på Jorn Torvet som noget særligt, vi har Torvehandlen og fx kunne køb i butikkerne give rabat på cafébesøg, Hjejlen, outdoor-aktiviteter eller et af vores flotte museer. Der mangler i den grad innovation, mod, markedsføring og nytænkning i oplevelser, samarbejder og åbningstider fra handelSilkeborg, som endda for små to år siden har professionaliseret sig, og er kommet på kommunens budget

Lad os få mere spændende butikker, facader, gader, vinterbelysning, events, oplevelser, samarbejder, gratis busser - og byfortætning med flere boliger i midtbyen, som sikrer mere liv i handelsgaderne. Hvor der er folk, kommer der folk. Det Silkeborgs detailbutikker ikke har brug for, er historier om nært forestående butiksdød, da den slags udmeldinger er selvforstærkende, så endnu færre vil køre langt for at handle i byen.