Midtjyske Meninger: Silkeborgs identitetskrise

24. februar 2020, 13.12

Da jeg kom til Silkeborg i 1988 - længe før Facebook - var byudviklingen præget af en magtfuld elite af bilhandlere, der sammen med redaktører, hotelejere, driftige erhvervsmænd og andet godtfolk ordnede »verdenssituationen« i Silkeborg - bl.a. på Underhuset.

Tiderne skiftede og byen gik næsten i stå efter kommunesammenlægningen og årene op gennem nullerne med en borgmester, stort set ingen havde stemt på. Udviklingsdebatten var rykket ud blandt folket og der blev for alvor pustet liv i Silkeborg-disciplinen »at diskutere« med motorvejsdebatten, der i årevis delte vandene. Først ved åbningerne i 2014/16 døde debatten, da alle kunne se, at løsningen var genial.

Heldigvis skulle der være en p-kælder under det gamle torv, og diskussionerne kunne igen nå skingre højder - og nu også på Facebook, som både skærpede debattonen og retorikken. Da kælderen var etableret, kom nye emner - fx om det ville udrydde Silkeborgs natur at få en Nordskovvej i det gamle (menneskeskabte) jernbane-tracé, om det var bedre at bevare Circle K og p-pladsen på Søtorvet, end at bygge boliger, og sidst - men ikke mindst - give det os stormomsuste gader og evig skygge at have blot ét smalt hus på kun 22 etager i midtbyen.

Forrest i debatkoret står Kim, Niels, Hans, Steen, Torben, Evin, Jørn, Orla - ja, generelt modne mænd m/k, der trods alt sikkert har færre år tilbage, end vi allerede har oplevet. Det er fint nok - men hvor er »Pippivej« henne i debatten? Der flytter i gennemsnit en børnefamilie til Silkeborg hver dag. Det er også deres by. Mon ikke de kommer hertil, fordi de kan li’ udviklingen. Deres mening skal med i debatten, for at den er valid.

Fornylig stod en åbenbart altid vrissen mand igen frem i TV2 Østjylland med sin modstand mod Fredensgård. Journalisten var så på gaden og spørge to andre pensionister, der udtrykte samme modstand. Men man spurgte også to unge, der modsat de tre andre har 70 år foran og ikke bag sig - og de sagde faktisk ja tak.

Silkeborg mangler i den grad en kreds af yngre debattører, der tør gå forrest og have en mening om andet end kun lige det næste byggeri. Det kan fx være markante folk fra sporten, museer, pressen, kulturen, erhvervslivet, detailhandlen, musikken - en ny generation, der sætter sig frem i bussen, og giver Silkeborg en klar og langsigtet identitet, der favner bredere end blot »outdoor«. Måske vil den generation gerne have højhuse, sporvogne, p-huse eller vindmøller i den by, de skal leve i de næste 70-80 år.

Det vil kunne nuancere vores evige kævlerier, der kun skader byens ry. Gæster der besøger Silkeborg, er faktisk vilde med byen. Ikke kun naturen, men også vores driftige handelsgader, caféerne, husene, erhvervsmulighederne, tilgængeligheden, kulturen, byrummene, musiklivet - og vi har unikke muligheder for at markedsføre det meget bedre, så midtbyen fortsat vil leve, og kan rumme Riverboat, Regatta og nogle af de mange andre festivaller og store oplevelser. Lad os sænke paraderne, og gå i samme retning med en stærk og fælles Silkeborg-identitet. Det vil gavne os alle.